Glas mladih poljoprivrednika Pčinjskog okruga: Tradicija, izazovi i digitalna budućnost

U okviru projekta koji realizuje „Udruženje SPA“, uz podršku Ministarstva omladine i turizma Republike Srbije, sprovedene su dve fokus grupe sa mladim poljoprivrednim proizvođačima – jedna u Vranju, a druga u Vranjskoj Banji. Cilj ovih susreta bio je da se identifikuju izazovi, potrebe i potencijali mladih koji se bave poljoprivredom, kao i da se definišu teme i pravci daljeg rada u oblasti digitalnog plasmana i unapređenja poljoprivredne proizvodnje.

Fokus grupe su okupile dvadeset mladih poljoprivrednika uzrasta od 18 do 40 godina, sa teritorije Grada Vranja i opštine Vranjska Banja. Aktivnost je realizovana uz stručnu podršku Zavoda za poljoprivredu Vranje, koji je pomogao u procesu izbora učesnika, a javni poziv objavljen je putem portala 017 i portala Infoaktivist, čime je osigurana transparentnost i ravnopravnost prilikom prijavljivanja.

Tokom diskusija, učesnici su istakli da ih je većinu na poljoprivredu motivisala porodična tradicija, ali i nedostatak stabilnih radnih mesta u drugim sektorima.

 

„Odrastao sam na imanju i jednostavno nisam hteo da pustim zemlju da propada,“ kaže jedan od mladih proizvođača iz Vranjske Banje. „Poljoprivreda nije laka, ali ako imaš znanje i upornost, može da se živi pristojno.“

Iako većina mladih radi u okviru porodičnih gazdinstava, sve više njih teži samostalnosti i razvoju sopstvenih brendova. Prisutni su naglasili da je potrebno više podrške države u procesu modernizacije poljoprivrede – od pristupa mehanizaciji i savetodavnim uslugama, do jednostavnije procedure za dobijanje subvencija.

„Imamo ideje i volju, ali nas često zaustavi papirologija. Mnogi odustanu jer ne znaju odakle da počnu,“ naveo je jedan učesnik iz okoline Vranja, dodajući da je neophodno više lokalnih radionica i praktičnih obuka koje bi mladima približile proces konkurisanja za podsticaje.

Najčešće prepoznati problemi odnose se na nestabilnost tržišta, nepredvidive vremenske uslove i nedovoljan pristup resursima. Mladi poljoprivrednici su naveli da cene često osciliraju, dok otkupna mreža nije ravnomerno raspoređena.

„Dešava se da ne možemo da prodamo proizvod jer nema otkupa u našem kraju. Nema hladnjače, nema prerade – sve ide u sirovom obliku,“ objašnjava jedna mlada proizvođačica koja se bavi povrtarstvom.

S druge strane, klimatske promene sve više utiču na proizvodnju, naročito na prinose voća i povrća. Učesnici su istakli da sve više razmišljaju o osiguranju useva i navodnjavanju, ali da troškovi često premašuju njihove mogućnosti.

„Prošle godine suša je uništila pola roda. Bez sistema za navodnjavanje ne možemo više da radimo kao ranije,“ istakli su pojedini učesnici, ukazujući na potrebu za podsticajima u ovoj oblasti.

Jedna od ključnih tema tokom obe fokus grupe bila je digitalna promocija poljoprivrednih proizvoda. Veliki broj mladih poljoprivrednika već koristi društvene mreže za oglašavanje svojih proizvoda, ali je neophodna dodatna edukacija u oblasti digitalnog marketinga i kreiranja veb stranica.

„Instagram i Fejsbuk su nam glavni načini prodaje. Ljudi vole kad vide ko proizvodi hranu koju kupuju,“ kaže jedna učesnica iz Vranja. „Međutim, trebalo bi da naučimo kako da napravimo pravu onlajn ponudu i privučemo kupce iz drugih gradova.“

Upravo zato će u narednoj fazi projekta biti organizovani programi obuke za digitalni marketing, kroz koje će odabrani učesnici naučiti kako da samostalno predstave i prodaju svoje proizvode putem interneta. Na taj način biće ojačan njihov tržišni nastup, a lokalna proizvodnja postaće prepoznatljivija i van granica regiona.

Fokus grupe su pokazale da uprkos brojnim preprekama, mladi poljoprivrednici ostaju posvećeni svom poslu i životu u ruralnim sredinama. Oni vide poljoprivredu ne samo kao ekonomsku priliku, već i kao način očuvanja lokalnog identiteta i porodične tradicije.

„Mladi ne treba da beže sa sela. Ako im se pruži šansa da rade i zarađuju, ostaće ovde,“ poručio je jedan od učesnika iz Vranjske Banje.

Rezultati istraživanja biće korišćeni kao osnov za prilagođavanje daljih aktivnosti u okviru projekta, kao i za razvoj modela podrške mladima u poljoprivredi koji će obuhvatiti edukaciju, mentorstvo i podsticaje za razvoj održivih poljoprivrednih praksi.

Iako izazovi ostaju brojni, ovaj projekat je još jednom pokazao da u Pčinjskom okrugu postoji jak potencijal među mladima koji žele da se bave poljoprivredom na savremen i odgovoran način. Podrška koju pružaju institucije kao što su Ministarstvo omladine i turizma i Zavod za poljoprivredu Vranje, predstavlja važan korak ka tome da poljoprivreda u ovom delu Srbije postane konkurentnija, modernija i održivija.

Kako zaključuju iz Udruženja SPA, „rezultati fokus grupa neće ostati samo na papiru – oni će biti polazna tačka za konkretne mere podrške mladima, za edukaciju i digitalizaciju, ali i za jačanje međusobne saradnje i poverenja u lokalnoj zajednici.“

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *